Blog » Ce este meditația?

Ce este meditația?

Meditația poate fi definită ca un set de tehnici care au ca scop încurajarea unei stări de conștientizare sporită și a unei atenții concentrate. Meditația este, de asemenea, o tehnică de schimbare a conștiinței care s-a dovedit a avea un număr mare de beneficii asupra bunăstării psihologice.

Câteva lucruri esențiale de reținut despre meditație:

  • Meditația este practicată de mii de ani în culturi din întreaga lume;
  • Aproape toate religiile, inclusiv budismul, hinduismul, creștinismul, iudaismul și islamul, au o tradiție de utilizare a practicilor meditative;
  • Deși meditația este adesea folosită în scopuri religioase, mulți oameni o practică independent de orice credință sau practică religioasă sau spirituală;
  • Meditația poate fi folosită și ca tehnică psihoterapeutică;
  • Există multe tipuri diferite de meditație;
ce este meditația

Tipuri de meditație


Meditația poate îmbrăca multe forme diferite, dar există două tipuri principale: meditația concentrativă și meditația mindfulness.

  • Meditația concentrativă presupune concentrarea întregii atenții asupra unui obiect specific, în timp ce vă acordați tot ce vă înconjoară. Scopul este de a trăi cu adevărat pe ceea ce vă concentrați, fie că este vorba de respirație, de un cuvânt specific sau de o mantra, pentru a atinge o stare superioară.
  • Meditația mindfulness include, printre altele, atât reducerea stresului bazată pe mindfulness, cât și terapia cognitivă bazată pe mindfulness. Mindfulness poate viza diferite probleme, cum ar fi depresia, ceea ce înseamnă că accentul său poate fi diferit de la o practică la alta. În general, implică starea de conștientizare și implicare în momentul prezent și de implicare în momentul prezent, făcându-te deschis, conștient și acceptant.

Cum practici meditația

Deși există multe forme diferite de meditații și moduri de a practica, învățarea unei meditații de bază pentru începători este un bun punct de plecare.

  • Alegeți un loc liniștit și lipsit de distrageri. Închideți telefonul, televizorul și alte distrageri. Dacă alegeți să puneți muzică liniștită, selectați ceva calm și repetitiv.
  • Stabiliți o limită de timp. Dacă sunteți la început, ar fi bine să vă limitați la sesiuni mai scurte, cu o durată de aproximativ 5 până la 10 minute.
  • Fiți atenți la corpul dumneavoastră și faceți-vă confortabil. Puteți sta cu picioarele încrucișate pe podea sau pe un scaun, atâta timp cât simțiți că puteți sta confortabil timp de câteva minute la rând.
  • Concentrează-te pe respirație. Încercați să respirați adânc, moment în care îți mărești burta și apoi expirați încet. Fiți atenți la cum vă simțiți la fiecare respirație.
  • Observați-vă gândurile. Scopul meditației nu este de a vă limpezi mintea – mintea dumneavoastră va rătăci inevitabil. În schimb, concentrează-te să îți aduci ușor atenția înapoi la respirație ori de câte ori observi că gândurile tale plutesc în derivă. Nu vă judecați gândurile și nu încercați să le analizați; pur și simplu îndreptați-vă mintea înapoi la respirația profundă.
cum meditezi

Beneficiile meditației

Conștiința este deseori comparată cu un râu, care se mișcă și se schimbă lin pe măsură ce curge. Meditația este un mijloc deliberat de a schimba cursul acestui curent și la rândul său, de a modifica modul în care percepeți și răspundeți la lumea din jurul vostru.

Cercetările au arătat că meditația poate avea efecte atât fiziologice, cât și psihologice. Unele dintre efectele fiziologice pozitive includ o stare de excitare fizică mai scăzută, reducerea ritmului respirator, scăderea ritmului cardiac, modificări ale tiparelor undelor cerebrale și scăderea stresului.

Unele dintre celelalte beneficii psihologice, emoționale și legate de sănătate ale meditației includ:

  • O mai bună gestionare a simptomelor afecțiunilor, inclusiv a tulburărilor de anxietate, depresiei, tulburărilor de somn, problemelor legate de durere și a tensiunii arteriale ridicate;
  • Încurajează somnul odihnitor și liniștitor;
  • Abilități mai bune de gestionare a stresului;
  • Modificări în diferite aspecte ale atenției și ale atenției conștiente;
  • Creșterea stimei de sine;
  • Îmbunătățirea bunăstării emoționale;
  • Îmbunătățirea memoriei de lucru și a inteligenței fluide;
  • Îmbunătățirea imunității;
  • O mai mare empatie față de sine și față de ceilalți;
  • Ameliorarea durerilor de cap;

Deși experții nu înțeleg încă pe deplin modul exact în care funcționează meditația, cercetările au demonstrat în mod clar că tehnicile meditative pot avea o serie de efecte pozitive asupra sănătății generale și a bunăstării psihologice.

beneficiile meditatiei

Sfaturi pentru a medita

Dacă sunteți interesat să încercați meditația, există câteva sfaturi și trucuri care vă vor ajuta să începeți o practică benefică de meditație.

  • Începeți încet. Începeți prin a face sesiuni scurte, de aproximativ 5 până la 10 minute pe zi, și apoi treceți progresiv la sesiuni mai lungi.
  • Stabiliți un program. Încercați să meditați la aceeași oră în fiecare zi – de exemplu, câteva minute la prima oră a dimineții.
  • Simțiți-vă confortabil. A sta cu picioarele încrucișate pe podea este o opțiune, dar confortul este adevărata cheie. Trebuie să fiți într-o poziție în care puteți sta câteva minute fără să vă simțiți inconfortabil, rigid sau agitat.
  • Concentrează-te pe ceea ce simți. Respirați în mod natural și observați sentimentele și senzațiile pe care le experimentați pe măsură ce inspirați și expirați.
  • Nu încercați să reprimați sentimentele. Mintea ta este obligată să rătăcească în timp ce meditezi – și uneori acest lucru poate duce la gânduri și sentimente și sunt inconfortabile sau chiar stresante. Scopul nu este să vă eliberați mintea de astfel de gânduri. În schimb, recunoașteți aceste gânduri fără să le judecați și apoi ghidați-vă ușor atenția înapoi spre respirație.

Capcanele potențiale

Meditația poate avea o gamă largă de beneficii, dar există și câteva capcane potențiale la care trebuie să fiți atenți. Pe măsură ce începeți un nou obicei de meditație, poate fi ușor să vă așteptați la prea multe, prea repede. Realitatea este că este nevoie de timp și practică pentru a construi un obicei care poate avea un impact asupra sănătății și bunăstării dumneavoastră.

Nu vă așteptați ca meditația să vă rezolve toate problemele. În schimb, tratați-o ca pe o parte a rutinei dumneavoastră de autoîngrijire care joacă un rol în a vă ajuta să vă simțiți mai bine și mai puțin stresat.

De asemenea, este important să fiți conștienți de faptul că meditația nu este lipsită de unele riscuri. Un studiu a constatat că meditația a dus adesea la sentimente și gânduri tulburătoare care erau dificil de gestionat. Studiul a constatat, de asemenea, că meditația ar putea agrava simptomele unor afecțiuni de sănătate mintală, inclusiv anxietatea și depresia.

Unele rapoarte sugerează că meditația poate declanșa sau exacerba stările psihotice, astfel încât meditația poate să nu fie recomandată persoanelor care suferă de afecțiuni precum schizofrenia.

Istoria meditatiei

Deși meditația a crescut recent în popularitate, practica datează de fapt de mii de ani. Practica a fost asociată cu tradițiile religioase, în special cu budismul. Meditația a fost folosită în toată Asia, dar în cele din urmă a început să se răspândească și în alte părți ale lumii în secolul XX. Ea a devenit proeminentă în Occident în anii 1960 și 1970 și a fost adesea asociată cu cultura hippie.

În ultimele câteva decenii, meditația a fost încorporată și în diferite modalități de tratament, inclusiv în reducerea stresului bazată pe mindfulness, o abordare care încorporează mindfulness și meditația pentru a ajuta persoanele care fac față stresului, depresiei, anxietății și altor afecțiuni psihice.

Utilizarea meditației ca ajutor terapeutic va continua probabil să se dezvolte pe măsură ce cercetătorii vor afla mai multe despre beneficiile și aplicațiile acestei practici.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *